امکانات سیستم های دوربین مدار بسته CCTV هیچگاه محدود به مانیتورینگ و نظارت تصویری و صرفاً انتقال ویدئو نبوده است.بسته به قابلیت های تجهیزات سخت افزاری تامین شده ، علاوه بر امکانات Recordو Playback ویدئو ، این سیستم ها قادرند امکاناتی نظیر انتقال و رکورد صوت همزمان با ویدئو ، اجرای فرامین کنترلی و ... را نیز برای کاربران به ارمغان آوردند. در این مقاله به نحوه انتقال صوت در سیستم های دوربین مداربسته در انواع مختلف دوربین های IP و آنالوگ ، پرداخته شده است.


با ما همراه باشید...

جهت استفاده از میکروفن اکسترنال ، مرحله نخست ، انتخاب میکروفن مناسب است.میکروفن های مختلفی بسته به نیاز و سناریوی پروژه ، در بازار موجود بوده و قیمت های ارزانی نیز دارند:

در تصویر فوق ، نمونه هایی از این نوع میکروفن ها را مشاهده می کنید. انواع باکسی ، گلفی و ... با طراحی های مختلف در بازار موجود می باشند و البته با فراوانی کم نسبت به سایر تجهیزات جانبی دوربین.

مطابق با تصاویر فوق ، مشاهده می کنید که هر میکروفن مجهز به دو عدد پورت می باشد . یک پورت جهت انتقال صدا و پورت دیگر جهت ورودی تغذیه برق مصرفی که همانند دوربین ها ،12 ولت DC می باشد.

می توانید از کابل معمولی جهت انتقال صدا در فواصل کم و  ترجیحاً از کابل کواکس جهت انتقال صدا استفاده نمایید.

همچنین می توان از یک برق ورودی مشترک برای دوربین و میکروفن و یا  یکعدد آداپتور مستقل برای میکروفن استفاده کرد.

سیستم های دوربین مداربسته دیجیتال:

     در سیستم های دوربین مداربسته دیجیتال مبتنی بر دوربین های IP ، جهت انتقال صدا ، طبق معمول ، کار راحت تر است. برخی از تولیدات دوربین IP بصورت پیش فرض مجهز به میکروفن داخلی بوده و با راه اندازی دوربین با اتصال یکعدد کابل شبکه ، تصویر و صدا بصورت همزمان ، انتقال می یابند. کافیست در PC که نرم افزار مدیریت دوربین های مداربسته IP روی آن نصب و اجرا شده است ، یکعدد Speaker داشته باشید.در صورت فعال بودن گزینه های Record و Play back صدا (Audio) صدای محل نصب دوربین نیز برای شما پخش و منتقل خواهد شد. بطور مثال می توان به دوربین Axis p3346  استفاده کرد که دارای این قابلیت می باشد. شایان ذکر است هم اکنون دوربین هایIP نیز به بازار عرضه شده است که علاوه بر این دارای امکان Two Way Audio (صدای 2 طرفه) نیز می باشند.(بطور مثال Axis P3365-V) علاوه بر این امکان گرفتن خروجی صدا هم از این دوربین ها وجود دارد و همگی این داده ها (صوت-تصویر ، یک طرفه-دوطرفه) صرفاً توسط یک کابل شبکه انتقال می یابند . 


نکته: در حالتیکه دوربین IP مجهز به میکروفن نیست نیز می توان در صورت وجود پورت مربوطه و یا جهت تقویت صدا از میکروفن اکسترنال نیز استفاده نمود:

مطابق با دیاگرام فوق ، طبق روال عادی ، کابل شبکه به دوربین متصل شده و از یک عدد آداپتور ، جهت تامین برق میکروفن نیز بهره گرفته ایم.در مثال بالا ، از طریق پورت AV دوربین و کانکتور دو طرفه RCA اتصال به دوربین انجام شده است.

در سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ:

   در این حالت جهت انتقال صدا بایستی ابتدا به مدل دستگاه DVR خود دقت نماییم.در صورتیکه جهت یک پروژه نیاز به انتقال صدا نیز وجود دارد ، وجود امکان انتقال صدا و پورت های Audio بایستی مد نظر قرار گیرد . معمولاً در DVR  ها تعداد پورت های AUDIO از تعداد پورت های دوربین ، کمتر است.

در تصویر فوق ، یک DVR برند هایک ویژن را مشاهده می نمایید. این DVR مجهز است به 8 عدد پورت Video IN یا همان ورودی تصویر (8 عدددوربین) و دارای 2 عدد پورت ورودی و خروجی AUDIO است.

Audio IN : ورودی صدا - متصل به میکروفن

Audio Out: خروجی صدا - متصل به اسپیکر جهت شنیدن صدای منتقل شده از طریق پورت قبلی

دقت کنید وقتی فقط یکعدد پورت Audio IN  داریم یعنی فقط کانال 1 دستگاه DVR ما میتواند هم صدا و هم تصویر داشته باشد و سایر پورت ها فقط تصویر خواهند داشت.


دیاگرام اتصالات در این روش مانند تصویر ذیل خواهد بود :

برق خروجی آداپتور به میکروفن متصل شده است. پورت تصویر دوربین ، با استفاده از کابل کواکس و متصل کردن دو عدد پورت BNC از یک طرف به دوربین و از طرف دیگر به DVR متصل شده است.همزمان یک کابل کواکس دیگر جهت میکروفن کشیده شده است. یک طرف کابل با استفاده از پورت BNC و یکعدد  مبدل RCA to BNC  به میکروفن و سر دیگر با همین پورت ها و مبدل ها به ورودی Audio IN دستگاه DVR متصل شده است.

در تصویر ذیل ، مبدل BNC To RCA را دقیقتر مشاهده کنید :

نهایتاً در تنظیمات DVR کافیست رکورد و پخش همزمان صدا و تصویر را نیز انتخاب نمایید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید برای کانال یک ، گزینه Video&Audio انتخاب شده است:


نهایتاً جهت راه اندازی انتقال صوت در CCTV نکات ذیل را نیز در نظر بگیرید :

  • توصیه میشود از کابل کواکس جهت انتقال صدا استفاده نمایید.
  • در صورتیکه کلید قطع و وصل برای دوربین در نظر گرفته اید ، میتوان طراحی را به  گونه ای انجام داد که با قطع یک کلید ، صدا و تصویر همزمان قطع شوند.
  • به آمپر مورد نیاز دوربین و میکروفن خریداری شده دقت نمایید.می توان همزمان از یک آداپتور و یا دو آداپتور مجزا استفاده کرد.
  • در صورتیکه در هنگام دید در شب ، صدای میکروفن شما قطع میشود ممکن است علت مصرف بالای برق دوربین همزمان با فعال شدن سنسور های مادون قرمز باشد . در این حالت یا آمپر آداپتور را بالا ببرید یا برق دوربین و میکروفن را مستقل کنید.
  • در صورت بروز نویز یا صدای سوت از میکروفن صدای آن را روی متوسط تنظیم کنید.
  • در صورت استفاده از App های استاندارد DVR ، خود App بصورت اتوماتیک ، صدا رابرای کانالی که در DVR مجهز به پورت Audio IN است فعال خواهد کرد . پس در پخش صدای دوربین روی موبایل خود نیز مشکلی نخواهید داشت.


پیروز باشید...


  • در مورد صدا من یه مشکلی دارم
    سه نفر وصلیم به دوربینها بعضی وقتا سه نفر صدا رفت و برگست عالیه
    بعضی وقتا فقط یه نفر میتونه صدای رفت و برگشت رو داشته باشه
    و بعضی وقتا کلا صدا نداریم
    دلیل این ،چی میتونه باشه؟
    با تشکر