یکی از سوالات مکرر مطرح شده در زمینه پروژه های نظارت تصویری بر اساس دوربین های  مدار بسته (CCTV=closed-circuit television)  ، این است که از بین راهکارهای موجود ، کدام راهکار ، می تواند بهترین و مناسب  ترین روش برای یک پروژه خاص باشد.به این سوال در فروم های مختلف پاسخ داده ام و در این پست ، سعی بر جمع بندی و ارائه نکات کلیدی به صورت جامع دارم.


سه راهکار اصلی وجود دارد:

  1. استفاده از دوربین دیجیتال و استفاده از Server جهت پردازش محتوای تصویری و Storage جهت ذخیره سازی
  2. استفاده از دوربین دیجیتال و استفاده از دستگاه NVR جهت ذخیره سازی
  3.  استفاده از دوربین آنالوگ و استفاده از DVR جهت ذخیره سازی

      ممکن است فعالان صنعت CCTV در یکی از این سلوشن ها تبحر داشته یا اینکه بسته به پروژه هایی که اجرا نموده اند، کلیه این سلوشن ها را تجربه کرده باشند. در این پست به بررسی و تشریح هر کدام از این روش ها و ذکر معایب و مزایای آنها بصورت مختصر می پردازیم:

با ما همراه باشید ...

روش 1:استفاده از دوربین دیجیتال و استفاده از Server جهت پردازش محتوای تصویری و Storage جهت ذخیره سازی
      حرفه ای ترین روش حال و جاضر ، بدون شک روش استفاده از دوربین IP و Server & Storage است. بیشترین میزان انعطاف را برای شما به ارمغان آورده و مناسب ترین گزینه برای پروژه های نظارت تصویری است که بایستی در شبکه هایی با مقیاس های فیزیکی گسترده ، شبکه های Campus و ... پیاده سازی گردند .فرض کنید با یک مجموعه تولیدی - صنعتی بزرگ روبرو هستید که در یک مساحت چند هکتاری ، مجتمع ها ، ساختمان ها، دفاتر و یونیت های پراکنده جزیره ای داشته که کلیه آنها دسترسی به شبکه نیز دارند.بدیهی است بهترین روش ، برای تامین زیر ساخت شبکه نیز ، استفاده از بستر فیبر نوری است. برای چنین شبکه ای ، حرفه ای ترین سلوشن ، همین روش خواهد بود.



      برند های برتر این حوزه در زمینه دوربین ، برند Axis می باشدو تاپ ترین نرم افزار مدیریت و پردازش دوربین های  مدار بسته نیز نرم افزار Milestone است.




بسیاری از مجموعه های بزرگ نظارتی در سطح ایران و جهان از این دو برند مهم استفاده می کنند.جهت سرور برند hp و برای ذخیره سازی نیز بسته به توان مالی سازمان مورد نظر ،ذخیره ساز های بسیاری در بازار در دسترس هستند . نمونه یکی از این ذخیره ساز ها را در این لینک ، ببینید.

بررسی مزایا و معایب روش 1:استفاده از دوربین دیجیتال و استفاده از Server جهت پردازش محتوای تصویری و Storage جهت ذخیره سازی

مزایا:

  • عدم محدودیت در مکان فیزیکی دوربین ها و فاصله تا ذخیره ساز :با توجه به اینکه این راهکار تماماً مبتنی بر TCP/IP و شبکه است ، و با توسعه فیبر نوری و ارتباطات وایرلس ، مشکل فاصله فیزیکی مطرح نیست ، پس در زمینه توسعه فیزیکی محدودیتی وجود نخواهد داشت.
  • عدم محدودیت تعداد دوربین ها :همانطور که در شرح روش های دیگر خواهید دید ، در سایر روش ها ، محدودیت سخت افزاری در تعداد دوربین ها وجود دارد. حال آنکه در صورتیکه از لایسنس ها و نسخه های خاص نرم افزار های مدیریت دوربین ، استفاده کنید ، محدودیتی در تعداد دوربین ها نخواهید داشت. بطور مثال نسخه Professional نرم افزار مایلستون ، اینگونه است.
  • انعطاف پذیری بالا در مدیریت  و دسترسی به دوربین ها : محید کاملا چند کاربره بوده و امکان اعمال و تفکیک همه نوع دسترسی وجود خواهد داشت.
  • امکان بروز رسانی و توسعه: بستر مبتنی بر نرم افزار است و نرم افزار نیز توسعه پذیر. شما با یک مجموعه سخت افزار خشک و با طراحی ثابت و محدود سرو کار ندارید. امکان نوشتن اسکریپت برای کاربر و همچنین امکان خرید و تهیه انواع پلاگین های هوشمند پردازش تصویر برای شما وجود خواهد داشت.
  • تسهیل امکانات دسترسی از راه دور
  • دسترسی به امکانات استثنایی پردازش تصویر: بسته به قدرت و امکانات نرم افزار انتخاب شده
  • امکان توسعه و ارتقا سخت افزاری تجهیزات: در هر زمان و بسته به توسعه پروژه می توانید سرور خود را بروز کرده و از توان پردازشی و ذخیره سازی بیشتری بهره مند شوید.
  • دسترسی به امکانات Redundancy سخت افزاری: امکان توسعه سلوشن روی چند سرور برای شما وجود دارد . همچنین ذخیره ساز شما مجهز به RAID سخت افزاری است و این یعنی ایجاد امکان تحمل پذیری خطا (FT)
  • امکان Backup/Restore : همانند سایر سرور ها ، به راحتی امکانات تهیه Backup و Restore آن و همچنین امکان مجازی سازی سرور پردازشگر وجود دارد.
  • امکان دسترسی مستقیم به دوربین ها و ذخیره سازی مستقل
  • امنیت بالاتر: در این روش ، به دلیل اینکه کلیه تجهیزات مبتنی بر IP هستند ، امکان طراحی و پیاده سازی پالیسی های امنیتی و Config های پیچیده تر برای تجهیزات مانیتورینگ وجود دارد. می توانید VLAN ای مجزا برای دوربین ها ایجاد کرده و مدیریت دسترسی به آنها و تمهیدات امنیتی مربوطه را با اعمال ACL ها بصورت مستقل مدیریت کنید.همچنین برای ارتقا وضعیت امنیتی سرور خود به دلیل استفاده از یک سیستم عامل آشنا ، دست ادمین بازتر خواهد بود.
  • استفاده استاندارد از POE: با استفاده از دوربین IP نیازی به تامین برق مجزا برای دوربین نخواهد بود . یک کابل شبکه هم برق را تامین میکند و هم دیتا را.این یعنی کاهش بسیار هزینه ها ، افزایش سرعت پروژه ها و صفر شدن احتمال بروز مشکلات برقی (اتصالی ، القای جریان و ...)
کار را از این هم میتوان جالب تر کرد!.از آنجاییکه در صورت وجود چند دوربین در یک Rack ، تعدد POE  ها ، چیدمان و Arrange رک شبکه را نامطلوب میکند و مدیریت و مستند سازی اتصالات پسیو را دشوار خواهد نمود، می توان به جای POE برای هر دوربین از سویچ های مجهز به پورت POE نیز استفاده کرد:

  • راه اندازی دوربین PTZ هیچگاه به این سادگی نبوده است!: جهت راه اندازی دوربین های PTZ=Pan Tilt Zoom یا گردان با زوم اپتیکال ، نیازی به کابل کشی مجزای انتقال سیگنال های فرمان نیست . همان کابل شبکه هم تصویر ، هم صدا ، هم حرکت ، هم زوم و هم برق را  انتقال خواهد داد.
  • و...

معایب:

  • هزینه های بالا: بصورت نسبی ، هزینه های پیاده سازی این روش بالاست. قیمت دوربین IP چند برابر قیمت دوربین آنالوگ است. بطور مثال در مورد برخی برند های با کیفیت حتی چین  ، قیمت دوربین دیجیتال 2 مگاپیکسل نزدیک به 3 برابر دوربین آنالوگ با همین کیفیت است. علاوه بر هزینه های سخت افزاری تامین و بروز رسانی سرور و Storage ، هزینه نرم افزاری نیز وجود دارد. علاوه بر اینکه بایستی نرم افزار مدیریت دوربین ها (مایلستون ، جنتک و ...) را خرید کنید ، بازای هر دوربین نیز بایستی لایسنس تهیه کنید. هزینه لایسنس مایلستون حدود 2 برابر هزینه یک دوربین آنالوگ است! و این یعنی برای پروژه ای مثلا با تعداد 50 عدد دوربین یک هزینه چند ده میلیونی بایستس فقط برای لایسنس درج هر دوربین در محیط مدیریت و مانیتورینگ پرداخت کنید.
  • نیاز به توان پردازشی بالا: مانیتورینگ و نمایش تصاویر دوربین ها در این روش بار پردازشی بسیار بالایی را به CPU سرور شما تحمیل خواهد نمود.در این موارد توصیه میشود کل دوربین ها را در یک View به کاربران نشان ندهیم و کل دوربین ها زون بندی شده و هر زون مجزا مانیتور شود . ههمچنین در صورتیکه چند کاربر همزمان بخواهند مانیتورینگ انجام دهند ، باز مصرف CPU بسیار فراتر خواهد رفت.
(در این تصویر مشاهده می کنید که نرم افزار مایلستون ، به CPU Xeon نسل جدید اینتل با تعداد 44 کور CPU ، چه بار پردازشی ای ایجاد کرده است. 84 درصد استفاده از چنین پردازنده ای، عدد بسیار عظیمی است.)
  • نیاز به تخصص بالا جهت اجرا ، مدیریت و توسعه: بدیهی است در این روش توان فنی مجریان پروژه و تسلط آنها به مباحث مدیریت شبکه وموارد تکنیکال دیتا سنتری و ... بایستی به مراتب نسبت به سایر روش ها بالاتر باشد.
  • مشکل تحریم ها(!) : برخی از این نرم افزار ها نظیر خود مایلستون ، از فروش و توسعه لایسنس خود در زمان تحریم های ایران ، امتناع می کنند!

در ادامه این پست به سایر روش ها پرداخته و در نهایت نتیجه گیری از بحث خواهیم داشت. هدف: انتخاب مناسب ترین روش با توجه به جمیع شرایط پروژه است.

این پست ادامه دارد...