Redundancy یکی از مهمترین و اساسی ترین مباحث دنیای مدیریت شبکه است.در صورتیکه ادمین شبکه ، روش های مختلف Redundancy و تحمل خرابی را در جای جای شبکه ایجاد و بهینه سازی کند ، عملاً علاوه بر کاهش بسیار لود کاری روزانه اش ، در دسترس بودن شبکه را برای کاربران ، به حداکثر رسانده و حس پایداری سرویس های شبکه را برای آنها حتی علیرغم وجود قطعی و  مشکلات در لایه های پایینتر ، بسیار تقویت خواهد کرد.

       Redundancy در حوزه های مختلف شبکه از مدیریت سرور و ذخیره سازی در لایه های بالا ، روش های دسترسی شبکه مانند Redundancy در Gateway سازمانی گرفته تا Redundancy در لایه فیزیکال را در بر می گیرد . این روش ها هم میتواند جنبه نرم افزاری و هم سخت افزاری داشته باشد.

در این پست به یکی از روش های Redundancy در لایه فیزیکال به نام Power Redundancy می پردازم:

        بسیاری از سرور های برند های معتبر و همچنین تجهیزات ذخیره سازی ، بصورت استاندارد ، دارای Power نوع Redundant هستند:



     حداقل 2 عدد Power Supply جهت آنها در نظر گرفته شده تا در صورت سوختن Power ، سرویس های سرور Down نشوند.با در سرویس قرار گرفتن پاور دیگر نیز ، سرور به کار خود ادامه میدهد ، لکن با ارسال آلارم به ادمین شبکه از طریق iLO و سایر آلارم ها بسته به مدل ، به ادمین فرصت تعویض پاور بدون Down شدن سرور ،داده میشود.



      معمولاً در صورتیکه از سرور های قدرتمند برند هایی  چون hp استفاده میکنیدچندان نگرانی ای بابت سوختن Power وجود ندارد.شخصاً با سرور هایی کار کرده ام که بیش از 11 سال بصورت 24/7 (بخوانید 100.000ساعت!) و با پاور های ابتدایی سرور در سرویس بوده اند.لکن شرایط بهتر برای تامین برق اتاق سرور ، وقتی فراهم میشود که به این Power Supply های Redundant گران قیمت نازنین! ورودی برق Redundant نیز متصل نماییم: حداقل دو ورودی برق مجزا یا دو Power Source مختلف (دو عدد UPS یا دو تامین کننده برق مجزا) ، حالت ایده آل اتاق سرور است.حال در صورتیکه علیرغم سلامت Power Supply ها ، یکی از منابع برقی شما ،قطع گردد ، سورس برقی دوم متصل به پاور دوم ،سرور شما را در سرویس نگه خواهد  داشت.

تا اینجای کار ، مشکلی در تامین پاور تجهیزمان با وجود این نوع پاور نخواهیم داشت. سوال اینجاست که برای تجهیزات شبکه ای که به این نوع پاور مجهز نیستند چه باید کرد ؟بسیاری از تجهیزات روتین شبکه نظیر سویچ های شبکه Cisco ، روتربورد های میکروتیک و ... حتی PC های مهم شبکه ها به احتمال زیاد ، مجهز به این نوع Power  نیستند.

راهکار: استفاده از تجهیزات PDU(Power Distribution Unit) با قابلیت (ATS(Automatic Transfer Switch است. و معتبرترین برند این حوزه APC یا همان اشنایدر معروف است.



PDU به اصطلاح متخصصین برق و الکترونیک یک ChangeOver با قابلیت های پیشرفته و عملکرددقیق و بدون وقفه است که حتی نیازی به هم نوع بودن دو سورس مختلف (سنکرون - آسنکرون بودن پاور سورس ها)نیز ندارد.

مطابق با تصویر بالا ، در سایز رک مونت تولید شده و به زبان ساده وظیفه اصلی خود یعنی مدیریت 2 سورس برقی را بصورت مصور نشان میدهد:

یک سورس به نام A و سورس برقی دوم به نام B وجود دارد.در تصویر بالا سورس A فعال است و از همین منبع ، برق خروجی Output متصل شده است. سورس B در صورت قطعی A بدون هیچگونه تاخیری و بلافاصله در سرویس قرار گرفته و در نتیجه برق خروجی به هیچ وجه حتی 1 ثانیه ، قطع نخواهد شد.

نکته: با استفاده از قسمت Preference می توانید تعیین کنید در حالت نرمال ، اولویت با کدام منبع برقی باشد.

بررسی نمای پشتی تجهیز :

سمت راست: عملکرد یک Power Module پیاده سازی شده است .8 عدد خروجی برق معادل Output در نمای روبرو ، تامین شده است.(مدل تجهیز مورد بررسی :APC AP7733 می باشد)

سمت چپ: محل اتصال یا ورودی SourceA وSourceB است.

نکته : بسته به میزان مصرف شما ، امکان سفارش مدل های مختلف با توان تحمل میزان آمپر مشخص وجود خواهد داشت.مستندات در این لینک قابل مطالعه است.

از قابلیت های بسیار مفید PDU معرفی شده ، امکان مدیریت تجهیز از طریق وب و IP است. امکانات مدیریتی کاملی در اینترفیس تحت وب تجهیز گنجانده شده است. مانیتورینگ کامل وضعیت برق رک اتاق سرور شما و همچنین لود آمپری که تجهیزات شما ، مصرف می کنند ، بصورت آنلاین و تحت شبکه ، قابل مشاهده است.تصاویر اینترفیس تحت وب تجهیز را در ذیل مشاهده کنید: